Vecka 39

Vecka 39

Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.



Jag har nästan slutat att räkna veckorna till BF nu då vi har ett annat datum att rikta in oss på. Nu är det 6 dagar kvar! Men han kan ju även få för sig att titta ut ännu tidigare men det tror jag då inte att han kommer att göra. Idag så hade jag tänkt att förbereda BB väskan lite, skönt att ha börjat med den i alla fall. Tycker det är så svårt och veta hur mycket bebiskläder man ska ha med sig upp. Om jag känner mig själv rätt så har jag alltid för mycket saker med mig!


Kommentarer
jenny

Okej :) Haha, Jaa det där men bb väskan, jag packade allt som stod på vissa listor jag hitta på internet, jag använde inte ens hälften, fast vi stannade ju bara 1 dag iof :)

2009-05-12 @ 10:36:05
URL: http://jenny016.blogg.se/
jenny

Men det är ju alltid bättre med för mycket än för lite, Så packa på :D

2009-05-12 @ 10:37:39
URL: http://jenny016.blogg.se/
Heli

Bara 6 dagar kvar.. Stor risk att att du får din förre med.. Vår bebis verkar trivas i magen. Börjar kännas lite tråkigt faktiskt

2009-05-12 @ 11:31:09
URL: http://mrsbernhardsson.blogg.se/
Anneli

Åh, jag skulle önska snitt om bebis ligger i säte, även om jag nu är andragångföderska. Vill ju försöka undvika komplikationer in i det längsta och snitt känns ju säkrare då. Vad kul att packa BB-väskan, man känner verkligen att det närmar sej då! Jag minns när jag packade den då senast, kändes så overkligt, som att man skulle resa bort liksom! Har ni förberett allt annat då? Ja, vi kände att 2½ år bli lagom ålderskillnad, då de även kasn ha mycke glädje av varandra i lek och så :)

2009-05-12 @ 12:27:18
URL: http://annie87.blogg.se/
Malin

Ta med en del bebiskläder! Vi tyckte att vi hade med mycket, men de kräks ju en del, och man läcker mjölk på kläderna innan man får in någon bra snits! Och så blodar det ju en del från naveln på bodys o så, så det är bättre att ta med för mycket än för lite :) Däremot hade jag med mig massa kläder till mig själv som aldrig blev använt, jag bodde i sjukhusets rockar! Så otroligt sköna :)



Såg dig tidigare idag då vi skulle på 1- veckas kontroll :) Magen är stor nu! :) Kram

2009-05-12 @ 13:50:05
URL: http://chainsawy.blogg.se/
Nadja

Jag hade bara med mig en pyjamas och sen kläder till hemgången, använde BB´s kläder :D



Vår skrutt kräktes inget eller blodade ner något.. är nog lite olika hihi. För mig räckte de med en mysdress och underkläder för hemgång.



Första tiden är mycket lättare än vad jag trodde! Vet inte vad jag ställt in mig på? Trodde inte man skulle vara så positiv i början, även fast man haft vaken nätter så är man en glad mamma om dagarna ler

2009-05-12 @ 15:03:45
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/
Anette

Snart e ni 3 i er lilla söta familj. Spännande!! Kram

2009-05-12 @ 19:16:23
URL: http://anskumamman.blogg.se/
Natta

Åh låter som en helt underbar lägenhet! Finns det barnvagnsrum så går det ju bra ändå. Lite att konka ändå med bebis och saker, men som du sa bra träning. :)

2009-05-12 @ 20:04:25
URL: http://nattsingen.blogg.se/
Fru Evelina

åh nu är det snart dags! SÅ spännande!!!

2009-05-12 @ 22:10:25
URL: http://evelinas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0