60 cigaretter om dagen!

Japp, sjukt men sant enligt aftonbladet. Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze rökte tre paket cigaretter om dagen. Alla et ju att det är farligt att röka, men att röka 60 cigg om dagen måste ju vara ett långsamt självmort i princip. Han har ju nu 5 veckor kvar att leva säger läkarna, men man är inte säker på att det var rökningen som orsakat cancern. Studier har visat att rökning är orsaken i en tredjedel av samtliga cancerdödsfall i bukspottkörteln. Självklart tycker jag att det är hemskt, cancer är det värsta som finns.

Jag har själv vart med och sett min farmor gå bort i cancer. Hon hade oxå rökt men slutat kanske 10 år innan hon fick diagnosen bröstcancer.
Hon friskförklarades, och precis ett år senare så fick hon tillbaka cancern i samma bröst. Tiden gick, sen ett år senare igen så blev hon jätte konsig. Pratade osamanhängande det var inte samma farmor. Läkarna sa att hon hade "gått in i väggen" och behövde vila, men hon blev inte bättre. Sen så tog dom provet och det kom fram att hon hade en ganska stor tumör i hjärnan, blev att åka upp akut till uppsala där hon opererades några dagar senare. Men det var redan försent, cancern spred sig i resten av kroppen och tillslut gav hon upp. 63 år blev hon bara, och hon var den bästa människan som funnits. Så omtänksam, rolig, hon var allt som en farmor ska vara. Kommer att sakna henne i resten av mitt liv, kan fortfarande börja gråta för att jag längtar så efter henne. Nu var det 3 eller 4 år sen hon dog, håller inte räkningen.

image179
Älskar dig och saknar dig!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0