Vecka 14

Idag gick jag in i vecka 14 och känns härligt att veckorna rullar på. Idag är det även 1 månad kvar till UL precis. När jag väntade Adrian la jag upp familjelivs beskrivning för vad som händer varje vecka med bebis och med mig. Nu när vi väntar nästa pyre så delare jag med mig på samma vis. Roligt att kunna gå tillbaka och läsa. Har även en fyll i bok där jag skriver varje vecka om graviditeten. Hade samma bok med Adrian som jag ska ta fram. Kan vara rolgit att ha och kunna se om man känner samma saker ungefär i veckorna.

Vecka 14

Kroppen:
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Jag: Tröttheten sitter i för mig fortfarande men hoppas på att semestern kommer göra gott. Magen växer och tycker faktiskt att det hänt ganska mycket på bara en vecka nu, Med Adrian så hade jag lika "stor" mage i vecka 18 som jag har nu i vecka 14. Så visst syns det sanbbare denna gång. Lite krämpor har jag kännt av redan nu men ingenting som är värt att klaga över, värre kommer det att bli antagligen. ;-) Sen har jag ett arbete som är ganska tungt för kroppen så det är klart att det påverkar mer då. Annars mår jag som sagt bra och svävar ofta iväg i mitt lilla lyckorus som jag befinner mig i♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0